De Rotterdamse Haven

Meer dan de poort van Europa

Een 24/7 economie die nooit slaapt

Schepen komen en schepen gaan

De kracht van Rotterdam

U bent hier:

Haven Rotterdam

De Rotterdamse Haven - De motor van de Rotterdamse economie

Zonder de Haven zou Rotterdam waarschijnlijk stukken kleiner zijn dan momenteel. Ook Nederland zou dan inmiddels al lang het bestaanrecht zijn verloren. De Rotterdamse Haven is namelijk zo belangrijk dat bijna alle status die Nederland wereldwijd heeft te danken is aan het hebben van de grootste haven ter wereld (althans dat was enkele jaren gelden nog het geval).

Inmiddels is de Rotterdamse Haven ingehaald door enkele andere grote havensteden (waaronder Singapore) maar nog steeds prijkt de Haven van Rotterdam op een trotse vierde plek.

Op de foto boven is duidelijk te zien hoe de havenbekkes zijn aangelegd en door de Maas (en de Nieuwe Waterweg) op diepte te houden kunnen grote zeeschepen de havens goed bereiken. Helemaal links zien we ook nog de Botlek.

Op de foto onder zien we de ''nieuwe'' havens van de Europoort en de Maasvlakte

De kracht van de Rotterdamse Haven

Containers & Lijndiensten
Rederijen hebben in Rotterdam de keus uit meerdere concurrerende terminaloperators, zowel op de Maasvlakte, direct aan de Noordzee als in de Waal-/Eemhaven, dichter bij de Europese markt. Op de Maasvlakte zijn de ECT Delta Terminal, APMT en de Euromax Terminal gevestigd, in de Waal-/Eemhaven de ECT City Terminal en Uniport. Snelheid, efficiency en flexibiliteit staat bij ieder van hen centraal.

Vanuit Rotterdam zijn circa 500 lijndiensten verbonden met meer dan 1.000 havens wereldwijd. De terminals liggen direct aan de Noordzee, zonder sluizen of extra navigatie door smalle toegangswateren. Een diepgang van 23 meter (75 foot) zorgt ervoor dat ook de allergrootste schepen onder alle omstandigheden kunnen binnenlopen. Doordat Rotterdam in Europa vaak de eerste en laatste aanloophaven is, arriveren goederen altijd op de snelste manier op hun bestemming via het uitgebreide netwerk aan achterlandverbindingen.

Natte Bulk
Rederijen hebben in Rotterdam de keus uit meerdere concurrerende terminaloperators, zowel op de Maasvlakte, direct aan de Noordzee als in de Waal-/Eemhaven, dichter bij de Europese markt. Op de Maasvlakte zijn de ECT Delta Terminal, APMT en de Euromax Terminal gevestigd, in de Waal-/Eemhaven de ECT City Terminal en Uniport. Snelheid, efficiency en flexibiliteit staat bij ieder van hen centraal.

Rotterdam neemt een sterke positie in als trading place en transfer haven vanwege de gespecialiseerde opslag- en blendingcapaciteit. Rotterdam biedt bijna 30 miljoen m3 aan tankopslagcapaciteit voor alle typen bulkvloeistoffen. Producten die worden behandeld zijn onder meer ruwe olie, minerale olieproducten zoals benzine, diesel, kerosine en nafta, alle soorten vloeibare bulkchemicaliën, biobrandstoffen en eetbare oliën en vetten. 

Ruwe olie wordt gelost op olieterminals in de Europoort en op de Maasvlakte. Daar wordt de door de raffinaderijen gevraagde specificaties gemengd. Vervolgens wordt de ruwe olie via diverse pijpleidingensystemen doorgepompt. De helft gaat naar 5 raffinaderijen in de Rotterdamse haven en de andere helft naar raffinaderijen in Europa. Daar wordt de ruwe olie verwerkt tot diverse olieproducten zoals benzine, diesel, LPG, stookolie en nafta.

Droge Bulk
Rotterdam is Europa’s grootste en belangrijkste droge bulk haven. Voor elke type droog massagoed – in grote of kleine hoeveelheden – biedt de haven alle gevraagde faciliteiten voor transhipment, opslag, processing en distributie. 

Het leeuwendeel van de droge bulk is bestemd voor de belangrijkste spelers in Europa’s meest prominente industriële centra. Rotterdam is hun link in de logistieke keten.

Breakbulk
Zowel Europa in als uit is Rotterdam de sterke schakel voor elk soort breakbulk: staal, projectlading, non ferro metalen, papier en overige forest products, de automotive sector, fruit of andere type lading. 

Het achterland
Als de echte nummer één 1 haven van Europa combineert Rotterdam ongeëvenaarde toegang vanuit zee met een veelheid aan moderne faciliteiten, een brede keus aan logistieke dienstverleners en uitstekende verbindingen met het achterland.